Siirry pääsisältöön

Tehtävä 9: Yrityksen imagon/brändin luominen

Yrityksen imagoa voidaan luoda asiakaspalvelunlaadulla, liikkeen ulkonäöllä, liikkeen siisteydellä, liikkeen logolla ja palveluilla. Imagoon vaikuttaa myös kaikki asiakaskokemukset, koska kaikki asiat mitä yritys tekee tai ei tee vaikuttaa asiakkaiden saamaan kuvaan yrityksestä. Yrityksen visuaalista ilmettä voidaan luoda ainutlaatuisuudella, liikkeen tunnetulla logolla, väreillä, yrityksen verkkosivuilla, Visuaalinen ilme on tärkeä, koska siitä asiakkaat saavat ensivaikutelman yrityksestä. 

Yritysimagon merkitys yritykselle on se, että asiakkaat kiinnostuvat yrityksestä, jos heillä on hyvä imago ja sillä he saavat enemmän asiakkaita. Jos yrityksen imago on huono, asiakkaita tulee vähemmän, koska ihmiset, jotka ovat saaneet huonon kuvan yrityksestä kertovat siitä eteenpäin muille. Imagon luominen on tärkeää, koska asiakkaat saavat siitä hyvän kuvan ja se johtaa siihen, että yritys saa uusia asiakkaita. Yritys saa hyvällä imagolla enemmän myyntiä ja voittoa. Imagollaan yritys vaikuttaa myös siihen millaisena yritys nähdään markkinoilla. 

Yritysilmettä voidaan rakentaa konkreettisesti logolla, joka sopii yrityksen toimialaan ja logon värit ovat myös tärkeitä. Logon pitää olla helposti muistettava, koska se jää ihmisten mieleen sillä tavoin helpommin. Verkkosivut pitää olla selkeät ja siistit. Yritysilmeeseen vaikuttaa myös asiakkaille sopivat hintatasot. Yrityksen pitää olla hyvällä paikalla ja kulkumatkan pitää olla sopivan pitkä. Asiakaspalvelunlaatu vaikuttaa myös yrityksen ilmeeseen, koska jos asiakkaalle jää hyvä mieli, kun hän on asioinut yrityksen kanssa se saa hänet tulemaan uudelleen. Myös tuotteiden saatavuudella on vaikutusta yritysilmeeseen. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tehtävä 8: Ikea havainnointi 2

Tehtäväni oli tutustua Ikean graafisiin materiaaleihin/elementteihin ja yritysilmeeseen.  Ikean myymälässä elementtejä on tuotteiden esillepano ja löytäminen. Ikeassa on helppo löytää tuotteita, koska siellä on opasteita missä lukee missä mitkäkin tuotteet ovat. Sekä myös  Ikean haluama asiakkaiden kulkureitti, jonka ansiosta Ikea saavuttaa tavoitteita myymäläasioinnin suhteen. Grafiisia ja visuaalisia elementtejä millä Ikean brändi-ilmettä on toteutettu on Ikean logon värit eli sininen ja keltainen  ja logo, josta on helppo muistaa yritys . Visuaalisia elementtejä on myös Ikeaan sisustetut huoneet Ikean tuotteilla, joka antaa Ikealle hyvän ja muista huonekaluliikkeistä eroavan kuvan. Ikean verkkosivut ovat siistit ja selkeät ja siellä on laajasti tietoa Ikean tuotteista ja niiden valmistuksesta sekä kaikesta muustakin Ikean toiminnasta.